خبرنگار سیاسی ایرنا گزارش داد: عبدالجلال ایری در جلسه علنی امروز سهشنبه، ۶ خردادماه، گزارش کمیسیون عمران درباره بررسی دو حادثه واژگونی دلخراش اتوبوسهای حامل دانشآموزان فرزانگان کرمان و زوار مشهد را قرائت کرد.
این گزارش با اشاره به مرگ بیش از ۲۰ هزار نفر در تصادفات جادهای سال ۱۴۰۲، تأکید میکند که کاهش تلفات رانندگی از نظر حفظ جان و سلامت مردم و همچنین اقتصادی امری حیاتی است. بر اساس قانون، دولت موظف به کاهش ۱۰ درصدی سالانه تلفات جادهای شده است.
در حادثه اول در ۱۱ آبان ۱۴۰۳، اتوبوس فرسوده و بدون نظارت کافی در مسیر کرمان-ماهان دچار نقص فنی شد و واژگون گردید که منجر به فوت ۴ دانشآموز، یک مادر و فرزند خردسال شد. علت اصلی این حادثه فرسودگی اتوبوس، بیتوجهی راننده و ضعف نظارت آموزش و پرورش، پلیس و راهداری عنوان شده است.
حادثه دوم در ۱۰ فروردین ۱۴۰۴ رخ داد؛ اتوبوس اسکانیا با بار بیش از ظرفیت مجاز و مسافرگیری غیراستاندارد در جاده کرمان-مشهد واژگون شد که ۱۸ نفر جان باختند و ۴۲ نفر مصدوم شدند. عواملی مانند بیاحتیاطی راننده، استاندارد نبودن اتوبوس و ضعف نظارت پلیس راه در بروز این حادثه نقش داشتهاند.
در پی بررسیها، عزل و تنزل مقام برخی مسئولان آموزش و پرورش و سازمانهای مرتبط انجام شده است. ناوگان فرسوده اتوبوسها و کمبود آنها، عدم نوسازی به موقع و مشکلات قوانین واردات خودرو نیز از عوامل اصلی بروز این حوادث ذکر شده است.
پیشنهادهایی مانند حذف الزام قانونی گواهی اسقاط برای واردات اتوبوس، اصلاح قوانین بیمه و تأمین مالی ایمنی، ایجاد مرجع مستقل برای ارزیابی تصادفات و بهبود نظارت و هماهنگی دستگاهها مطرح گردیده است.
نماینده لنگرود، مهرداد لاهوتی، نیز در تذکر شفاهی خود با اشاره به بیش از ۲۰ هزار کشته تصادفات سالانه که برابر با شهدای دفاع مقدس است، خواستار توجه فوری به ایمنی جادهها شد. وی تأکید کرد که فشار بیش از ۹۰ درصد بار حملونقل کشور روی جادههاست و باید سهم حملونقل ریلی افزایش یابد.
لاهوتی ضمن ابراز نگرانی نسبت به فرسودگی بیش از حد ناوگان اتوبوسرانی و تردد خودروهای با استاندارد آلایندگی پایین، به خطرات بیش از ۴ هزار نقطه حادثهخیز در جادههای کشور اشاره کرد و خواستار اقدامات فوری و پیگیری مستمر از سوی دولت و مجلس برای رفع این مشکلات شد.